Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Skolprogram

Aktuella skolprogram presenteras vid höstterminens början.

En person sitter och programmerar en robot. Illustration

Bokning av skolprogram

Ring 0498-26 34 73, måndag–fredag klockan 9.00–16.00

Tider

Höstterminen 2023, 4 september–8 december
Vårterminen 2024, 8 januari–­24 maj

Programmen hålls klockan 8.30–­10.00 eller 10.30–­12.00, om inte annat anges.

Programmen pågår i 1,5 timme, om inte annat anges.

Pris

Alla gotländska förskolor och skolor har fri entré på Fenomenalen och våra skolprogram.

Skolor från andra delar av landet betalar 70 kr/barn, dock minst 700 kr/grupp.

Skolprogram för f–3 för nedladdning (PDF 1 703 kB)­­

Förskola

Cirkus Fenomenal

Vetenskapscirkus med naturvetenskapliga fenomen i fokus. Trollkonstnären trollar med muggar, får dykaren att dyka och spelar musik på barnen. Prima ballerinan tränar på att hitta jämvikt på linan.

Programmet passar för alla åldersgrupper på förskolan. Fri tid i utställningen ingår.

Bertas bubbel och bus

Draken Berta älskar kemi! l Bertas laboratorium får barnen tillsammans med Berta utforska kemiska processer genom att blanda olika pulver och vätskor och sedan observera hur de reagerar med varandra.

Programmet passar bäst för de äldre barnen på förskolan. Fri tid i utställningen ingår.

Billi

Roboten Billi Bi ska ge sig ut på Gotland och samla nektar.
Barnen skapar algoritmer och programmerar roboten så att den lyckas med sitt uppdrag.

Programmet passar bäst för de äldre barnen på förskolan. Fri tid i utställningen ingår.

OBS: Max 10 barn.

Förskoleklass

Bertas sura och basiska maskar

Draken Berta älskar kemi! I Bertas laboratorium skapar barnen maskar genom att blanda alginat med kalciumklorid.

Fri tid i utställningen ingår.

Jakten på ädelstenarna

Fyra ädelstenar är försvunna! Med hjälp av ledtrådar och kluriga uppdrag försöker barnen hitta dem genom att tänka datalogiskt och skapa algoritmer.

Fri tid i utställningen ingår.

Skolprogram för f–3 för nedladdning (PDF 1 703 kB)­­

Årskursk 1–3

Milo

Milo är en liten legorobot som programmeras genom enkel blockprogrammering. Eleverna programmerar Milo till att utföra olika uppdrag.

Fri tid i utställningen ingår.

Luft under vingarna

Vi diskuterar några av de globala målen och funderar på vad hållbar energi kan vara. Raketer konstrueras och skjuts iväg med hjälp av en luftdriven motor. Klassen får med sig ett efterarbete till skolan som handlar om den kreativa designprocessen, där eleverna får möjlighet att utveckla sina raketer.

Fri tid i utställningen ingår.

Blinky Lights

Vi introducerar den elektriska kretsen på ett enkelt och lekfullt sätt. Eleverna bygger egna lysande mönster med lysdioder och batterier.

Fri tid i utställningen ingår.

Kemidetektiverna

Etiketterna på burkarna i köket har trillat av och nu vet vi inte innehållet i burkarna! Eleverna gör kemilaborationer där de undersöker de olika pulvrens egenskaper. Genom att sortera utifrån egenskaper kan vi ta reda på vilka pulver som finns i de olika burkarna.

Fri tid i utställningen ingår.

Årskurs 2

Brandveckan: tisdag–torsdag vecka 37

Eleverna får prova på rökdykning, släcka en eld, träffa brandmän, titta på brandbilar och lära sig hur man gör om det faktiskt börjar brinna.

Programmet ges utomhus och tar ca 60 minuter.

I samarbete med Räddningstjänsten och Brandskyddsföreningen på Gotland.

 

Skolprogram för åk 4–6 för nedladdning (PDF 1 562 kB)

Årskurs 4

Tårtmysteriet

Någon har ätit upp Fenomenalens födelsedagstårta och vi vet inte vem det är! Eleverna gör en kriminalteknisk undersökning av bevismaterial som hittats på brotts-platsen för att kunna identifiera tjuven.

Programmet har fokus på problemlösning och slutledningsförmåga.

Fri tid i utställningen ingår.

Åk 4–6

Rörliga konstruktioner

Strawbees är ett material där eleverna använder sugrör och olika slags kopplingar för att bygga tre-dimensionella figurer.

Vi startar programmet med att bygga en tetraed för att lära känna materialet och sedan är det fritt fram för eget skapande. Med hjälp av en liten förprogrammerad motor kan vi sedan få figurerna att bli rörliga!
Programmet har fokus på bygg och konstruktion samt designprocessen.

Fri tid i utställningen ingår.

Matematiska mönster

Vi har plockat fram några fenomenala favoriter ur gömmorna. Eleverna får tillsammans i små grupper arbeta med uppgifter som fokuserar på matematik och kreativ problemlösning.

Fri tid i utställningen ingår.

Åk 5–6

Solklart

Eleverna laborerar, funderar och diskuterar kring hur de skulle kunna driva en skola med hjälp av energi från solen. Programmet fokuserar på hållbar energiförsörjning och den elektriska kretsen.

Observera att förarbete ingår.

Fri tid i utställningen ingår.

Gruvan

Vilka metaller finns i en mobiltelefon, var kommer de ifrån och hur får man fram dem? I vår Minecraft-gruva får eleverna följa processen från malm till metall. I och utanför gruvan utförs både digitala och praktiska uppdrag.

Observera att förarbete ingår.

Fri tid i utställningen ingår.

Skolprogram för åk 7–9 för nedladdning (PDF 2 029 kB)

Rube-Goldberg-maskin

Tillsammans bygger klassen en händelse-kedja, en Rube Goldbergmaskin,
i Fenomenalens utställning. Maskinen ska starta det löpande bandet genom en händelsekedja där krafter och rörelser utlöser nya händelser i en slags dominoeffekt.

Programmet ger en praktisk tillämpning av fysik och matematik men är också lämpligt som en teambildande aktivitet.

Nedräkningen

Ett escape-room-liknande uppdrag där förmågor som logiskt tänkande, problemlösning och samarbete är nödvändiga för att lyckas.

Några hackare försöker ta sig in i bankens krypterade server. Polisens tekniker har hittat rånarnas dator, som just nu arbetar med att hacka sig in i datasystemet för en större bank. Bevis på platsen antyder att den här datorn bara är en av flera datorer men vi vet inte var de andra datorerna befinner sig. Att bara klippa kablarna till den här datorn kommer alltså inte att stoppa rånarna, men om vi kan ta oss in i datorn och skriva in ett lösenord, så kan vi stoppa alla deras datorer samtidigt. Det är mindre än 90 minuter kvar innan datorn har knäckt bankens brandvägg och ger rånarna full tillgång till bankens alla resurser.Datorn har flera lager av säkerhet, larm och ett lösenord. Klassens uppgift blir att ta reda på lösenordet och ta sig förbi alla säkerhetsåtgärder utan att utlösa något larm.

Vi har redan satt upp en egen dator som jobbar på att knäcka krypteringen och hitta lösenordet till rånarnas dator, men processen tar tid. Vi behöver därför hjälp med att hitta ledtrådar till lösenordet. Vi behöver till exempel veta rånarnas identitet, användarnamn, epost-adresser, eller vilka lösenord de vanligen använder.

Observera att nedräkningen ges vecka 2 och 3.

Det brinner

”Det brinner” är uppdelat i flera delar; en fortbildning för läraren, ett skolprogram för klassen med Fenomenalens personal och en efterarbetsuppgift i klassrummet.

Under programmet får eleverna rollen som brandtekniker för att utreda en brand. Efter programmet genomförs ett rollspel i klassrummet där eleverna iscensätter en rättegång.

De lärare som genomför rättegångarna i klassrummet fortbildar vi i samband med programmets genomförande.

Regionala skolor

Högstadieskolorna i Visby erbjuds det brinner en vecka varje läsår. Högstadieskolorna utanför Visby besöker vi efter ett löpande schema vart tredje år.

Friskolor

Friskolor kan boka in det brinner under vårterminen.

För skolresor har vi olika erbjudanden beroende på när ni önskar besöka oss.

Ni kan boka ett ordinarie skolprogram under vecka 3–22 samt vecka 36–50.

Under övrig tid kan vi ta emot skolresor efter överenskommelse, ring 0498-26 34 73 för mer information.

Skolklasser från fastlandet betalar 70 kr/elev för ett skolprogram, dock minst 700 kr. En vuxen /10 elever är ett krav.

Kontakta oss

Sidinformation

Senast uppdaterad:
15 mars 2024